Soalan Novel : Soalan Percubaan Bahasa Melayu SPM (6)

Pelbagai peristiwa berlaku dalam latar tempat yang sama.

Jelaskan dua peristiwa yang berlaku di satu latar tempat yang sama dalam sebuah novel.
[7 markah]

Berdasarkan sebuah novel yang anda kaji, huraikan tiga peristiwa yang tidak wajar dicontohi.
[8 markah]

JOHOR SET 3 2017 - SKEMA JAWAPAN

Soalan 4 (a)

Di Sebalik Dinara
Silir Daksina
-    Bilik kerja Farisha di Soft Lab
Farisha ditunjukkan bilik yang akan digunakannya untuk menjalankan projek mini Soft Lab. Di situ juga Farisha mendapat penerangan daripada Alia dan Aqram tentang tugasannya. Bilik tersebut dilengkapi dengan dinding dwifungsi, boleh juga digunakan sebagai ‘touch screen’.
Dan
Di bilik ini juga, berlakunya sesi komunikasi Farisha dan Shida dengan saintis yang hebat bernama Karl. Komunikasi ini berlaku secara bawah sedar yang dikendalikan oleh Aqram, Khairul Anwar dan Dr Maxi. Perdebatan antara Alia dengan Dr Maxi juga berlaku di bilik ini.
-    Rumah agam Karl di Puchong
Di sini Farisha dan Rosman dibawa oleh Aqram untuk bertemu Dr Maxi bagi membincangkan projek mini Soft Lab. Perbincangan berlaku melibatkan bidang tugas dan kos projek mini tersebut. Farisha terkejut dengan nilai projek mini yang agak tinggi iaitu RM1.5 juta.
Dan
Farisha dan Rosman turut dibawa berjumpa dengan Karl, saintis hebat yang membangunkan Soft Lab. Karl terlantar kerana sakit kanser usus tahap 4. Dia dirawat di rumahnya sahaja yang dilengkapi doktor dan jururawat.
-    Hotel Renaissance
Farisha telah datang ke Hotel Renaissance kerana dia hendak menyertai ucapan pembukaan yang akan disampaikan oleh Philips Young, Presiden Persatuan Penggodam Antarabangsa. Malangnya Philip Young tidak dapat hadir di dewan dan hanya hologram beliau yang muncul di pentas sahaja. Akhirnya Rosman sempat tiba di dewan itu.
Dan
Aqram menawarkan projek mini di Soft Lab dan ingin menawarkan projek kepada syarikat Farisha. Ketika berbual-bual dengan Farisha, Aqram menekankan Penetrator di tangannya untuk melemahkan ‘Wall’ minda Farisha. Farisha berasa pening kerana terdapat cahaya berkilat di depan matanya. Aqram hanya sempat membaca sedikit ingatan Farisha sahaja.

-      Balai Raya Kampung Seri Purnama
Cikgu Amirulnizam memerhatikan rakan-rakannya dan anak muda belajar dan berlatih menari zapin .  Dia tertarik hati dengan anak Tauke Lim iaitu Ai Ling yang turut serta dalam aktiviti itu.  Setelah selesai berlatih, Amirulnizam berbual-bual dengan Tauke Lim.
Dan
Kehadiran YB Shamsuri dan  beberapa pegawai Yayasan Warisan disambut meriah.  Semasa Ai Ling membuat persembahan , Amirulnizam  terbayang-bayang Ai Ling dan anaknya, Aiman  berada di pentas ituYB Samsuri berjumpa Amirulnizam dan mengucapkan tahniah serta berharap Kg Seri Purnama menjadi perkampungan sastera.
-      Rumah Abdullah Kayan @ CikguAmirulnizam
Cikgu Amirulnizam sedang menulis manuskrip dan berjanji akan menjadikan Ai Ling orang pertama membacanya. Ai Ling bertanyakan kesihatan Cikgu Amirulnizam apabila melihat wajah cikgu Zam yang pucat. Namun cikgu Zam hanya memberi alasan bahawa dia penat bukannya sakit.
Dan
Tauke Lim, Ai Ching dan Ai Ling datang ke rumah Cikgu Amirulnizam  untuk memintanya  menumpangkan anak-anaknya ke sekolah dan membelikan bateri kereta.
Dan
Ai Ling datang ke rumah Cikgu Amirulnizam bersama-sama Ai Ching. Ai ling berlatih mendeklamasi sajak dengan Cikgu Amirulnizam pada setiap petang.




JOHOR SET 3 2017 - SKEMA JAWAPAN

Soalan 4 (b)


Di Sebalik Dinara
Silir Daksina
-    Peristiwa: Karl terlalu taksub dengan sains sehingga sanggup menanam pelbagai implan dalam diri Farisha yang hanya merupakan seorang bayi untuk menjadikan Farisha seorang genius.
Peristiwa ini tidak wajar dicontohi  kerana tindakan ini kejam dan bertentangan dengan agama
-    Peristiwa: Wanita di lapangan terbang yang bercakap di telefon dengan suara yang kuat.  Dia tidak mempedulikan orang yang ada di sekeliling sehingga membuatkan Farisha berasa jengkel.
Peristiwa ini tidak wajar dicontohi kerana sikap mementingkan diri  yang mungkin boleh  mengundang pergaduhan.
-    Peristiwa: Farisha ialah anak yang lahir hasil daripada hubungan sulit antara Karl dan Medina.
Peristiwa ini tidak wajar dicontohi kerana perbuatan zina ini amat dilarang oleh agama Islam.
-    Peristiwa: Medina berdendam terhadap Karl kerana Karl pernah mensabotajnya. Medina berusaha mencari dan menculik Farisha agar usaha Karl untuk menyelamatkan Sistem Dinara dengan bantuan Farisha gagal.
Peristiwa ini tidak wajar dicontohi kerana perasaan dendam ibarat api yang membakar sifat baik dalam diri Medina sehingga sanggup menghancurkan hidup orang lain.
-    Peristiwa: Karl yang pada asalnya beragama Islam telah berubah menjadi seorang ateis dan meninggalkan wasiat kepada Azraai agar mayatnya dibakar.
Peristiwa ini tidak wajar dicontohi kerana murtad merupakan dosa besar.

-    Peristiwa: Umi tidak membenarkan Haiqal melawat ke kampung arwah ayahnya di Batu Pahat malahan uminya mengugut bahawa dia tidak memberikan wang belanja kepada Haiqal jika Haiqal ke Batu Pahat.
Peristiwa ini tidak wajar dicontohi kerana sikap seorang ibu yang memutuskan hubungan seorang anak dengan ayahnya.
-   Peristiwa: Haiqal bertengkar dengan uminya apabila uminya tidak membenarkan dia ke kampung arwah ayahnya.
Peristiwa ini tidak wajar dicontohi kerana tindakan menderhaka terhadap ibu ialah dosa besar.
-   Peristiwa: Ketika Haiqal, Pak Cik Bakar dan beberapa orang kampung berlatih tarian zapin di balai raya, tiada anak muda yang menyaksikan latihan itu. Mereka lebih gemar bersidai di tepi jalan atau duduk di atas motosikal.
Peristiwa ini tidak wajar dicontohi kerana seni budaya yang menjadi warisan bangsa akan pupus dan dilupakan.
-   Peristiwa: Cikgu Amirulnizam merahsiakan penyakit yang dihidapinya daripada semua orang termasuk orang yang rapat dengannya seperti Tauke Lim, Ai Ling dan Pak Cik Bakar.
Peristiwa ini tidak wajar dicontohi kerana akan mengecewakan banyak pihak dan menyebabkan mereka berasa menyesal kerana tidak melakukan sesuatu untuk menyelamatkan orang yang disayangi.
-   Peristiwa: Tauke Ong yang terpaksa merantau dari Ipoh ke Batu Pahat, Johor kerana semua tanah mendiang bapanya habis digadaikan oleh abangnya kerana hutang kepada ‘tai long’. Abangnya suka bermain judi.
Peristiwa ini tidak wajar dicontohi kerana budaya berjudi meninggalkan banyak kesan negatif bukan sahaja kepada diri malah keluarga turut menghadapi masalah.



.