Dasar Luar Malaysia : Nota Sejarah SPM (11)


Dasar Luar Malaysia : Nota Sejarah SPM  (11)




15. Iktibar daripada dasar luar Malaysia

Politik

Iktibar yang perlu diamalkan ialah kita harus mengukuhkan semangat kerjasama dengan negara-negara jiran supaya dapat menjamin keselamatan negara dan kestabilan politik negara.Hal ini seterusnya dapat mengekalkan kedaulatan negara kita. Kerjasama yang erat dalam politik boleh membanteras jenayah merentasi sempadan dan kegiatan penyeludupan.Dengan ini hubungan diplomatik yang diamalkan selama ini membantu meningkatkan pertahanan negara kita.

Dasar luar yang diamalkan oleh negara kita selama ini telah berjaya mengeratkan hubungan dengan hampir semua negara dunia dan membantu kita pada masa getir..Buktinya ialah ketika negara menghadapi masa yang sangat genting dalam isu kehilangan MH370 hampir dua puluh negara menghulurkan bantuan dalam misi pencariani pesawat itu.

Kita juga harus mencontohi ketokohan para pemimpin negara yang memberi sumbangan besar dan mewakili negara dalam pertubuhan antarabangsa. Pemimpin

Malaysia telah berani mempertahankan hak dan maruah bangsa dalam persidangan antarabangsa. Seterusnya pemimpin juga sentiasa sedia menerima perubahan bagi memastikan negara tidak ketinggalan dalam arus globalisasi. Dasar pemimpin yang mengamalkan pendekatan rundingan dalam menyelesaikan pertelingkahan antara negara perlu dicontohi oleh generasi muda hari ini demi menjaga imej negara kita.

Rakyat negara kita juga perlu mengambil iktibar dariapada kekacauan dan peperangan yang berlaku di negara lain dengan mengukuhkan perpaduan kaum demi menjamin keamanan negara kita.



Ekonomi

Iktibar seterusnya ialah negara kita perlu mengutamakan kemakmuran ekonomi dalam dasar luarnya. Antaranya kita perlu meningkatkan kerjasama ekonomi antara negara dunia..Seterusnya perlu mengamalkan dasar mesra pelabur untuk menarik lebih ramai pelabur asing. Ini akan menguatkan lagi persaingan Malaysia di persada antarabangsa. Seterusnya kerjasama ekonomi juga membantu pertukaran teknologi dan teknikal dalam sektor perindustrian negara. Hal ini dapat membantu Malaysia menjadi negara industri yang maju menjelang tahun 2020. Kerjasama ini juga dapat membantu pertumbuhan ekonomi negara kita dan kemakmuran bersama.

Kita banyak bergantung kepada negara jiran untuk mendapatkan sumber makanan dan bekalan barang keperluan harian.Kita juga amat bergantung kepada negara-negara jiran untuk mendapatkan sumber tenaga buruh.Oleh itu kita perlu mengamalkan dasar berbaik-baik dengan semua negara.




Sosial

Penglibatan Malaysia dalam bidang sukan seperti sukan Komanwel, Sukan Oilmpik,

Sukan SEA menunjukkan kita mementingkan semangat perpaduan dan kerjasama melalui sukan.Seterusnya membantu memantapkan lagi mutu sukan negara. Penyertaan dalam sukan-sukan ini secara tak langsung berjaya menaikkan nama negara di peringkat antarabangsa. Pemenang dalam sukan ini membuktikan slogan Malaysia Boleh menjadi suatu kenyataan.

Dalam bidang bidang pendidikan pula, berlaku pertukaran pelajar antara negara. Hal ini dapat memahami budaya, dan cara hidup pelajar negara lain. Ini dapat mewujudkan sikap liberal dalam kalangan masyarakat negara kita. Ini seterusnya dapat mewujudkan persefahaman anata kaum.

Seterusnya hasil dasar luar yang berbaik dengan semua negara, Malaysia juga menerima bantuan kemanusiaan seperti dari negara Taiwan ketika musibah banjir di Pantai Timur pada tahun 2014. Ini membuktikan dasar setia kawan Malaysia terpelihara.

Dasar Malaysia yang mementingkan keadilan sejagat perlu dijadikan iktibar oleh negara lian. Perjuangan Malaysia menentang Dasar Aparteid di Afrika Selatan dan Isu Palestin membuktikan Malaysia komited terhadap isu-isu yang tidak adil yang berlaku di dunia. Ini menunjukkan Malaysia peka dalam memperjuangkan hak asasi manusia.


16.RUMUSAN / KESIMPULAN

(a) Pengetahuan

Pengetahuan yang diperoleh ialah dasar luar Malaysia dibentuk berasaskan kepentingan yang membawa kebaikan kepada negara.Tetapi inanya berubah-ubah mengikut kepimpinan

Malaysia mengamalkan dasar berbaik-baik dengan semua negara bagi memperjuangkan keamanan dunia dan kedaulatan negara kita. Selain itu kemajuan ekonomi negara juga bergantung kepada dasar yang yang mantap.

(b) Nilai / Unsur Patriotisme

Sentiasa bersikap toleransi agar sebarang perbalahan dapat diselesaikan dengan baik.Keadaan ini boleh mewujudkan keamanan dunia.

Sikap kerjasama perlu ada antara pemimpin dunia bagi memastikan kemajuan ekonomi dinikmati bersama

Kita mestilah menanamkan semangat cinta akan keamanan bagi menjaga keharmonian hidup.




Pemimpin harus memiliki semangat jati diri yang mantap agar tidak menimbulkan sebarang isu yang menimbulkan pertikaian dan perselisihan.

Kita perlu sedia berkorban dalam mempertahankan kedaulatan dan maruah negara agar negara luar terus menghormati Malaysia.



(c) Harapan

Segala bentuk dasar luar yang telah bentuk dan akan dilaksanakan akan merealisasikan hasrat Malaysia untuk menjadi negara yang maju dan makmur.

Rakyat di negara ini akan menghargai usaha-usaha yang telah dilakukan oleh para pemimpin agar negara kita terus aman dan harmoni.

Semua negara di dunia perlu saling menghormati bagi memastikan dunia kekal aman dan selamat untuk didiami.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu perlu memainkan peranan dengan lebih berkesan bagi mengatasi isu antarabangsa.


.